top of page
Search

The Diamond on You

כיצד נקבע ערך היהלום.

האם ככל שהיהלום יותר גדול הוא יהיה יקר יותר?

הגודל אכן משפיע על מחיר היהלום, אך ישנם פרמטרים נוספים שקובעים מה את המחיר הסופי.

בעגה המקצועית אנו קוראים לארבעת הפרמטרים" "The four c's":

כלומר ארבעה פרמטרים שמתחילים באות C : Carat ,Cut, Color, Clarity

רק שקלול של כל ארבעת הפרמטרים: משקל, צורה, צבע וניקיון הוא זה שקובע את ערכו הסופי של היהלום. רק שקלול של כל ארבעת הפרמטרים: משקל, צורה, צבע וניקיון הוא זה שקובע את ערכו הסופי של היהלום.


ארבע איכויות אלה של יהלום הן מרכיבי המפתח המשפיעים על יופיו ומבנהו. 4C's מתקשרים זה עם זה בתוך היהלום. הם מכתיבים כיצד היהלום מופיע וכמה איכותי.

למשל, יכולתו של היהלום להחזיר את האור חזרה למתבונן תלויה בעיקר באיכות החיתוך אך גם בצבע ובהירות.


CUT - חיתוך

איכות הליטוש של היהלום.

זה אולי ההיבט החשוב ביותר באיכות יהלום המשפיע על יופי היהלום. כאשר מתייחסים לאיכות הליטוש של היהלום, בעצם מתייחסים באופן ספציפי לאיכות זוויות היהלום, הפרופורציות, ההיבטים הסימטריים, הברק, האש, הניצוץ ופרטי הגימור. גורמים אלה משפיעים ישירות על יכולתו של יהלום לנצנץ. יהלום שלא מלוטש בצורה נכונה , לא ינצוץ ויבריק כמו יהלום שלוטש בצורה מושלמת.


המכונים הגמלוגיים השונים מדרגים את איכות הליטוש של היהלום, כאשר "מצוין" הוא האיכות הגבוה ביותר, לאחריו יבוא "טוב מאוד" ,אח"כ "טוב", לאחריו "הוגן" והדרגה הנמוכה ביותר – "חלש". יהלום שדרגת הליטוש שלו היא מהגבוהות יותר, לוטש בצורה אידיאלית ,הפרופורציות והזוויות יהיו מושלמות ולכן נקבל ברק וזוהר מקסימליים. Color – צבע

אנו נוהגים לדרג את צבעי היהלום מלבן ביותר (למעשה חסר צבע) ועד לגוון חום צהוב. המעבדות מדרגות את היהלומים במדרג על פי האותיות מ-D ועד -Z, כאשר D מסמן את היהלום הלבן ביותר ו-Z דרגת הצבע הנמוכה ביותר. רבים אינם יודעים, אך יהלומים גדלים בטבע במגוון צבעי הקשת, ככל שהצבע יותר נדיר כך מחירו עולה. היהלומים הצבעוניים נקראים "Fancy Color" היהלומים היקרים ביותר בעולם הם הכחולים והאדומים. Clarity - ניקיון

היהלומים שיוצאים מבטן האדמה אינם נקיים לחלוטין, יש בהם סדקים קטנטנים וסימנים שחורים שנקראים תכלילים.

הדרך המקובלת בעולם לבדוק ניקיון יהלומים היא המשקפת המגדילה פי10. גודל הפגמים והמיקום שלהם ביהלום יקבעו את דרגת הניקיון של היהלום.

ככל שהיהלום יהיה נקי יותר כך מחירו יעלה.

הפער במחיר בין יהלום נקי לחלוטין ליהלום נקי פחות יכול להיות מאד דרמטי. לכן ההמלצה העיקרית שלנו היא להבטיח שיהלום יהיה נקי בעין, ושתכלילים אינם מפריעים להחזר האור.

למי שאינו בעל מקצוע יהיה מאד קשה לדרג רמת ניקיון של יהלום, לכן מומלץ להסתמך על הדירוגים של המכונים הגמולוגיים . Carat - משקל.

יחידת המידה למשקל יהלומים הינו קראט.

יהלום במשקל 1 קראט שווה 200 מיליגרם, או 0.2 גרם - ומשקלו זהה לרבע צימוק.

בהתאם לצורת היהלום ואופן חיתוכו, שני יהלומים בגודל 1קראט עשויים להיות שונים לגמרי.

קראט יהלומים מורכב מ-100 נקודות. לכן יהלום במשקל חצי קראט ניתן להגדיר גם כיהלום במשקל חמישים נקודות.

רק שילוב של כל ארבעת הפרמטרים יקבע את מחיר היהלום, לכן בקלות יהלום במשקל של חצי קראט יכול להיות יותר יקר מיהלום במשקל קראט וחצי.

חשוב לשים לב כי בעוד חלק מהפרמטרים ניתנים לזיהוי בקלות בעין, ישנם פרמטרים שניתן להבחין בשוני שלהם רק תחת מיקרוסקופ. לכן שבאים לרכוש יהלום לאו דווקא צריך את היהלום באיכות הטובה ביותר, שכן באותו תקציב ניתן לקנות יהלום הרבה יותר גדול, שמבחינה חיצונית יראה אותו דבר בדיוק.

כאן בדיוק החשיבות של בעל המקצוע שרוכש את היהלומים, למצוא את היהלומים המשתלמים ביותר ולאו דווקא את היהלומים הטובים ביותר.






27 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page